A használtautó-vásárlás medvecsapdái

Használtautó vásárlása előtt nagyon sok döntést kell meghoznunk, amelyek a későbbiek során befolyásolhatják a vezetési élményt, a kocsinkra fordítandó költségeket vagy akár azt is, hogy milyen gyakran kell majd szervizbe járnunk autónkkal.

Sorozatunkban igyekszünk olyan kérdésköröket feldolgozni, amelyek segíthetik a döntés előkészítését, vagy amivel mindenképpen érdemes a vásárlás előtt foglalkozni. Ebben a részben azokat a pontokat vesszük át, amelyeket mindenképpen érdemes egy fiatalabb használt autó vétele előtt ellenőrizni. “A használtautó-vásárlás medvecsapdái” bővebben

Autót hitelre…

Az autóhitelezés az utóbbi időben sokat változott. Korábban inkább kereskedéseknél lehetett ezt intézni, manapság már akár magánszemélyek közötti adásvételhez is lehet igényelni hitelt.

Nem csak adásvételekhez tud kölcsönt nyújtani a finanszírozó, hanem saját gépjárműre szabad felhasználású hitelt is. A törlesztők sem verik már az eget, egyes finanszírozók nagyon kedvező ajánlatokat kínálnak. Aki gépjárművet szeretne vásárolni, vagy éppen a korábban említett gyorskölcsönnel élne, az fel tudja keresni közvetlenül az autófinanszírozással is foglalkozó bankokat, finanszírozókat. Bár senki sem szeretne eladósodni a statisztikák azt mutatják, hogy a lakosság elég nagy százaléka kényszerül a hitelfelvételre. A mai világban kevesen tudnak félrerakni, megtakarításokat képezni. Sokan talán azért is választják ezt a módot, mert ha hitelt igényelnek, akkor nem kell egyszerre egy nagyobb tőkét kiadni a kezükből, és hitel esetén az új szabályozás szerint, díjmentes a részleges-, illetve a teljes előtörlesztés is. Autóvásárlás esetén, az, hogy mennyi hitel vehető fel egy autóra, azt az autó kora, és típusa, tényleges futása és természetesen az állapota határozza meg. Az autó teljes vételára nem vehető fel, csak annak egy bizonyos százaléka. Az állapot felméréséhez ingyenesen hozzájárul általában a bank. Azért is szükséges ez az állapotfelmérés, mert nem csak új, hanem zömében használt gépjárműveket is meg lehet ilyen formában vásárolni. Az autófedezetes gyorskölcsön azért lehet nagyon csábító, mert ha már rendelkezik meglévő, tehermentes járművel, pozitív elbírálás esetén akár négy napon belül pénzhez tud jutni. A kamatok nem olyan magasak, mint egy személyi kölcsön esetében, és a bírálat is nagyon egyszerű, és mint a nevében is szerepel igen gyors. Egyes ügyintéző cégek az adatfelvételtől kezdve, a szerződéskötésen, és az okmányirodai ügyintézésen keresztül mindenben segítséget tudnak nyújtani.

Családi autó hitelre gyorsan

Már két éve terveztük a feleségemmel, hogy veszünk végre egy autót. Végül el is határoztuk magunkat. Sajnos nem volt kérdés, hogy készpénzre vagy hitelre tegyük ezt, hiszen a megtakarításaink elég szűkösen állnak rendelkezésre. Kiválasztottunk egy szép családi autót.

Mivel három gyermekünk van, így erre már igencsak szükség volt. Szeretünk kirándulni, gyakran megyünk a telekre, és elkelt már egy megbízható, tágas autó. Van egy ismert oldal az interneten, ahol a használt autók között lehet keresgélni. Rászántunk pár délutánt, de végül meg is találtuk a legmegfelelőbbet. Egy Citroën Xsara Picassot. Szép, tágas autó. A csomagtérről nem is beszélve. Csupa jó kritikát olvastunk, és hallottunk róla. Szóval, ahogy már korábban is írtam, sajnos készpénzre nem tudtuk volna megvásárolni, ezért az eladó kereskedésben megkérdeztük, hogy van-e lehetőségünk hitelre megvenni, illetve foglalkozik-e ilyesmivel is. A válasz szerencsére pozitív volt. Bár, ha jobban megfigyeltük volna a hirdetőtábláját, akkor láthattuk volna, hogy hatalmas betűkkel ki van írva, hogy: „Autóvásárlás, hitelre is”. Elmondta a részleteket, ha sikeres a hitelbírálat, akkor át is íratja az autót. Egy minimális árat kér a szerződéskötésért csak, de mindenben segít nekünk. Nagy örömünkben, azonnal kértünk is egy kalkulációt a kereskedőtől, hogy megtudjuk, mennyi lenne a havi törlesztés. Rövid futamidőt választottunk, forint alapon, nem szerettük volna sokáig húzni, halasztani a dolgot. Azt mondta, hogy a hiteligénylés folyamata nem túl hosszú. Tájékoztatott minket, arról, hogy milyen dokumentumokra lesz szükség a banki bírálathoz. A kézhez kapott ajánlatunkkal hazamentünk, és újra átgondoltuk a hallottakat. Kicsit magasnak tűnt a törlesztés, így elkezdtünk a neten keresgélni, egyéb magoldást. A használtautós oldalon rábukkantunk egy Autóhitel Tanácsadó Központra. Felhívtuk őket, és kértünk egy árajánlatot tőlük is. Egy nagyon segítőkész, és kedves úrral tudtunk beszélni. A hitelfeltételek ugyanazok voltak, tehát túl sok újdonsággal nem tudtak szolgálni. Szükség volt a személyes adataimra, illetve igazolni kellett a havi rendszeres jövedelmet. Viszont a havi törlesztő részletük, jóval kedvezőbben hangzott. Náluk nincs szerződéskötési díj, hitelbírálati díj, és ingyenesen felmérik az autó állapotát. Azt ígérték, hogy, ha pozitív a bírálat, akkor a kereskedőhöz, akár készpénzben is kihozzák a finanszírozott összeget a szerződéssel együtt. Felajánlották, hogy kérhetünk akár a hitelbe teljes körű beépített casco biztosítást is. Így kedvezőbb, mintha külön kötnénk, és a havi törlesztő részlettel ezt is mindig tudjuk fizetni. Belementünk a dologba, hiszen úgyis szerettünk volna valahol kötni rá egy biztosítást. Legalább ez a probléma is könnyen és gyorsan megoldódott. Nem volt más hátra, szóltunk a kereskedőnek, hogy igényt tartunk a Picassora, viszont más forrásból fogjuk intézni a hitelt. Nem bánta a dolgot, neki az volt a lényeges szempont, hogy talált vevőt. Annyit viszont kikötött, hogy csak egy összegben, készpénzben fogadja el a kifizetést. Foglalót nem kért. A hitelbírálati folyamat két napot vett igénybe, mert nem csak mi voltunk a vizsgálat tárgyai, hanem az autó is. Kijött egy állapotfelmérő a helyszínre, lefényképezte az autót, annak papírjait, és egy mérőműszerrel bevizsgálta a festékréteg vastagságot is. Ennek, csak örültünk, hiszen legalább ellenőrizték a szervizen kívül mások is, hogy megfelelő-e tényleg a jármű állapota. A harmadik napon, ahogy ígérte a hitelügynökség, meg is beszéltek velünk egy időpontot, kihozták a szerződést, és nyélbe is ütöttük az üzletet. Az eladó, és mi is nagyon elégedettek voltunk a z ügyintézéssel. El is vihettük már aznap az autót, az átírást is elintézték, és egy nappal később már a friss forgalmit is kihozta a postás.

Új vagy használt autót vegyek?

Ha a munkánkhoz gépjárműre van szükségünk, gyakran szembesülünk a dilemmával, hogy használt vagy új autót vásároljunk-e. Hiszen az új természetesen drágább, de cserébe kevesebbszer kell majd szervizbe vinnünk, egy nagyon öreg autóhoz pedig bár olcsón hozzájuthatunk, nem éreznénk magunkat benne biztonságban.

Ilyenkor érdemes lehet az arany középutat választani, és egy néhány éves gépkocsit kinézni. Ez persze drágább lesz, mintha egy tizenöt éves kocsit vennénk, de ha használtautó-hitelt igénylünk, könnyebben hozzájuthatunk. A használtautó hitel hasonlóan működik, mint az új autóra felvett, azzal a különbséggel, hogy a gépkocsi életkora a futamidő lejártakor legfeljebb tizenöt év lehet, így például egy kilencéves autóra 84 hónapos futamidővel nem vehetünk fel hitelt. A használtautóhitel igényléséhez először is el kell döntenünk, mekkora összegre van szükségünk az önerő mellé, milyen futamidőt válasszunk, forint vagy euró alapú hitelt szeretnénk, illetve, hogy a hitel vagy a lízing felel-e meg inkább.

Ahhoz, hogy megkaphassuk a használtautó-hitelt, először is hitelképesnek kell bizonyulnunk. A pénzintézet a hitelképességi vizsgálat során figyelembe veszi többek közt munkaviszonyunkat, annak stabilitását, jövedelmünket, életkorunkat, közüzemi számláink befizetését, folyószámla-egyenlegünket, illetve ellenőrzi, hogy szerepelünk-e a BAR-listán (azaz ma már KHR-lista). Ha ismerjük a hitelbírálat sikerességéhez szükséges feltételeket, és tudjuk, hogy jelenleg nem rendelkezünk velük, inkább várjunk egy kicsit az igényléssel, hiszen a végleges hitelbírálaton úgyis el fogják utasítani kérelmünket, kár feleslegesen energiát áldoznunk az ügyre. Aztán, ha változás áll be munkahelyünket vagy jövedelmünket illetően, esetleg tartozásaink törlesztése után végre passzív BAR-listásokká válunk, ismét elgondolkodhatunk a használtautó hitelen.

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson 2005A modern autógyártás egyik legfontosabb költségkímélő megoldása az egységesített platformrendszer. A platform nem más, mint az autó legdrágábban kifejleszthető alkatrésze, a padlólemez, amely meghatározza az autó struktúráját, vezetési, kényelmi és biztonsági minőségét. Egy padlólemez felhasználásának csak a gyártó akarata szab határt – a Volkswagen konszernnél például teljesen azonos műszaki alapokra épül az Audi A3, a VW Golf, a VW Touran, a Skoda Octavia, a Seat Altea és a Seat Toledo. Természetesen minderről a vásárlók keveset tudnak, hiszen a körítés, a formaterv, de leginkább a PR teljesen eltérő a különböző márkák esetében. A közös platformstratégia azonban csak olyan márkák között működhet, amelyek azonos tulajdonban vannak (pl.: Citroen–Peugeot, Fiat–Alfa Romeo–Lancia, Ford–Volvo–Mazda), de számos gyártó köt együttműködési szerződést a közös fejlesztésre. A Hyundai és a Kia esetében egészen szoros a kapcsolat: a Hyundai Motor Co. a Kia felvásárlásával komoly piaci szereplővé lépett elő, komoly szintű együttes kapacitással.

A célkitűzés realitásának vizsgálatához elegendő kicsit közelebbről szemügyre venni a hobbiterepjárót. A Hyundai Tucson átlagos műszaki tartalmú, minden korosztály számára elfogadható formatervű, no és persze a konkurenciánál kedvezőbb árú SUV – garantált a siker? Nézzük részletesebben! A hobbiterepjáró vásárlója elvárja, hogy családi autóként is beváljon – a Hyundai Tucson SUV 4,3 méteres hosszával nem tartozik a túlméretes 4×4-esek közé, hátsó üléssora megfelelő kényelmet kínál, csomagtartója alaphelyzetben 325 literes, könnyen variálható, és akár a hátsó szélvédő nyitásával is pakolható. A beltér túlnyomórészt egyszerű műanyagokból épül fel, de legalább nem akar többnek látszani, mint ami.

Tipp: amennyiben új vagy használt személyautót, motorkerékpárt vagy 3,5 tonna össztömeget nem meghaladó kishaszongépjárművet szeretne lízingelni, a weboldalunkon található online autóhitel kalkulátor használatával előzetes becslést készíthet a várható lízingdíjakról.

A Hyundai Tucson formatervére kár lenne sok szót vesztegetni, az egyszerűségért cserébe minden könnyen megtalálható és kezelhető. A műszaki színvonalat tekintve a Kia alig marad el a kategória legjobbjaitól (Honda CR-V, Toyota RAV4): elöl-hátul független kerékfelfüggesztés, szekvenciálisan is kapcsolható automatikus váltómű, alapvetően elsőkerék-hajtás, a kerekek megcsúszása esetén azonban önműködően, 50-50 százalékban elosztott nyomaték, kétliteres, közös nyomócsöves turbódízel motor.

Használt autó finanszírozás

Ma már nincs jelentős különbség a használtautó és az újautó finanszírozási lehetőségei között, a használtautó finanszírozás is viszonylag egyszerű, és elég jó ajánlatokat lehet kapni.

Használtautó finanszírozás tippekÁltalános szabályként elmondható, hogy érdemes csak neves finanszírozó céggel intézni a finanszírozást, mert ellenkező esetben nagyon drága lehet a finanszírozás, és magasabb a kockázat is. A saját erő általában min. 20%-tól indul, és max. 80%-ig terjed, az autó életkorától és a finanszírozási formától függően. Az autófinanszírozáshoz általában ma már elegendőek a személyazonosságot igazoló okmányok és jövedelemigazolás. A futamidő általában 12-84 hónap között változik. A legöregebb finanszírozható autó 12-14 éves, de az autófinanszírozás le kell fusson az autó max. 15 éves koráig. A kamatok tekintetében a nagy autófinanszírozó cégek ajánlatai között 2-5% különbség is felfedezhető, a kisebb cégek ajánlatai még ennél is drágábbak lehetnek. Ma már elterjedt, hogy a forint alapú autófinanszírozás mellett deviza alapú finanszírozás is választható, ami a havidíjak tekintetében induláskor mindenképpen kedvezőbb. Ezt az előnyt azonban egy hosszabb futamidő alatt egy kedvezőtlen deviza/forint árfolyamváltozás a visszájára is fordíthatja, vagy legalábbis leronthatja. A 24-36 hónapnál hosszabb futamidő esetén tehát a forint alapú autófinanszírozás mindenképpen kiszámíthatóbb, így sokkal kockázatmentesebb.

Érdemes a gépjármű adásvételi szerződés megkötése előtt előzetes hitelelbírálást kérni, nehogy később kényszerhelyzetbe kerüljünk. Megkötött adásvételi szerződés esetén ugyanis kötelesek vagyunk megvenni az autót még akkor is, ha a finanszírozó nem ad hitelt a vásárláshoz, vagy nem olyan feltételekkel ad.

Ha tudjuk, hogy mennyi ideig lesz szükségünk az autóra, akkor nem érdemes a szükségesnél sokkal hosszabb futamidőt választani, mert a futamidő vége előtti szerződés lezárás komoly anyagi veszteséget jelenthet. Ennek oka, hogy a kamatokat nagy részét már a futamidő első felében kifizetjük, így egy korai lezárás esetén ezeket már nem tudjuk megúszni, vagy visszakapni.

Ha cégként kívánjuk az autót finanszíroztatni, előtte mindenképpen beszéljünk egy finanszírozási szakemberrel és a könyvelőnkkel, így sok kellemetlenséget és felesleges költséget takaríthatunk meg cégünk számára.

A márkakereskedőknél és a nagyobb használtautó kereskedőknél elvileg több finanszírozó ajánlata közül választhatunk, főként a nagyobb finanszírozók ajánlatait kínálják.

Érdemes tehát az autó kiválasztását követően a kereskedő finanszírozási ajánlatával a kézben ellátogatni egy-két autófinanszírozóhoz közvetlen ajánlatkérésre. Számokban szinte biztos, hogy jobbat fogunk kapni, de az is szinte biztos, hogy sokkal bonyolultabb lesz az autóhitel ügyintézés, hiszen a kereskedőnek bejáratott kapcsolata van a saját finanszírozójával. A finanszírozási szerződés megkötésének és finanszírozó általi jóváhagyásának időszükséglete egyszerűbb esetben néhány óra, bonyolultabb néhány nap.

A kisebb használtautó kereskedőknél nem mindig találjuk meg a nagy autófinanszírozók ajánlatait, de itt is van lehetőség finanszírozásra, bár ezek a fent említettek szerint drágábbak, és talán nagyobb a bennük rejlő kockázat. Sokszor tapasztalható, hogy ezeknél a finanszírozóknál az ajánlat esetleg félrevezető módon van tálalva, ezért minden esetben részletesen nézzük át a feltételeket, számoljunk, és vessük össze más ajánlatokkal.

Kamatmentes autófinanszírozás konstrukció, használtautó hitel nem létezik, ez csupán reklámfogás. A kamatokat, ha adott esetben ezt nem is így nevezik, mindig ki kell fizetni. Ha ilyet hirdetnek, akkor vagy kiderül, hogy mégsem kamatmentes, vagy, ha mégis az, akkor az autó vételárába már beépítették a kamatokat. Ha nem vagyunk résen, akkor könnyen előfordulhat, hogy az olcsónak tűnő ajánlat lesz a végén igazán drága. Hasonló a helyzet akkor is, amikor azt ígérik, hogy a casco biztosítás nem feltétele a finanszírozásnak, hiszen a kockázatot valakinek mindig vállalni kell. Ilyenkor általában az autófinanszírozó cég köt cascót az autóra, és ennek díját beépíti a finanszírozásba. Az ügyfél szempontjából ez azonban mégsem olyan kedvezőtlen, mert a finanszírozó cég sokkal kedvezőbb biztosítást tud kötni a használt autóra, mint maga az ügyfél. Tudni kell még, hogy a finanszírozó által megkötött casco biztosítás nem nyújt minden kárra fedezetet, továbbá az ügyfélnek minden esetben alá kell írni egy nyilatkozatot, amelyben tudomásul veszi, hogy a keletkezett kár összege rajta behajtható.

Használtautó értékesítés

Hirdetés útján: a saját használtautó értékesítés egyik leghatékonyabb módja, ha valamely sokak által olvasott, és az autós szakma által elfogadott médiumban meghirdetjük autónkat.

Internet: egyre többen használják az internetet az autóvásárlás előtti információgyűjtésre, ezért viszonylag széles vásárlói kör érhető el ezen az úton. A legjobb hirdetési helyek az internetes autós portálok, vagy az internetes hirdetési fórumok. Az internetes hirdetés előnye, hogy ingyenes, könnyű feladni, azonnali a megjelenés, és egyre több ember használja. Magyarországon piacvezető a használtautó.hu

Hirdetési újságok: itt elsősorban az autós hirdetési újságok azok a médiumok, amelyeket érdemes használni. Ezeket a lapokat használják a laikus használtautó vásárlók és a kereskedők is a legnagyobb számban. Előnye, hogy ezeket nagyon sokan olvassák, hátránya viszont, hogy fizetni kell a hirdetésért, macerás a hirdetés feladása, és általában hosszú a megjelenés átfutása.

Használtautó piacon: nincs jobb kifejezés ezekre a piacokra: boldogtalan történet. Csak azoknak ajánlott, akik kifejezetten önsanyargatók, vagy akik azt gondolják, hogy nagyon értenek az autóhoz, és az arab bazárban is jól érzik magukat. Rengeteg a ravasz nepper, akivel jó üzletet csinálni szinte lehetetlen, és a bámészkodó álszakértő, aki hétvégi programként abban éli ki a perverzióját, hogy okos pofával ócsárolja az autókat. Autó adás-vételt főként a vidékről fellátogató “most aztán autót veszünk vagy eladunk” nekibuzdulással érkező laikusokkal tudunk nyélbe ütni.

Honda Civic hibrid

A Honda 2006-ban kezdte az új négyajtós Civic hazai forgalmazását. Ezzel együtt az itthon eddig nem árusított hibridmodell is beszivárgott a magyar piacra.

A Toyota Priusszal ellentétben a hibrid Honda nem önálló típus, hanem egy olyan Civic, amelyben az 1,3 literes, 95 lóerős benzinmotornak egy húsz lóerős villanymotor segít a jobb menetteljesítmények, valamint a gazdaságos és környezetbarát működés elérésében.  A Civic Hybrid tehát műszaki felépítésében is eltér a Priustól, amit a benzinmotorhoz csatlakozó, valódi fokozatmentes automatikus sebességváltó is mutat. A Japánból érkezett Civic Hybrid külsőre szinte csak az eltérő keréktárcsákban különbözik a Törökországban készülő négyajtós testvéreitől. A műszerfalon a plusz műszerek árulkodnak, míg a hátsó ülések mögött rejtőző akkumulátorok nemcsak a csomagtartó méretét csökkentik valamelyest, de bővítését is megakadályozzák. A tengelyirányban is állítható kormánykerék és a kiváló első ülések nagyon jó vezetési pozíciót eredményeznek. A futómű kissé feszes, az utastér zörejmentes, csendes, csupán magas fordulaton tolakodik be a motor zaja. Az amúgy sem vérpezsdítő menetteljesítményeket még rosszabbnak érezzük a fokozatmentes váltó miatt, s a gázpedál mélyebbre nyomása a fogyasztást is hátrányosan befolyásolja. Nekünk kíméletes autózással sem sikerült a gyári fogyasztást elérnünk, de a bő 5,5 literes érték sem rossz egy ekkora, automatikus váltós autótól. A városi átlag viszont talán még jobb lenne, ha üresben nem indulna be feleslegesen a benzinmotor. Amennyiben kiválasztott magának egy jó állapotú, használt Honda Civic hibrid autót, a használtautó hitel kalkulátor segítségével kiszámolhatja, mekkora várható törlesztőrészlet mellett finanszíroztathatná a gépkocsit. Az autó felszereltsége gazdag, a függönylégzsák, a menetstabilizáló és a sebességrögzítő berendezés is alapáron járt. Csupán a metálfényezés és a bőrkárpitozás volt feláras.

Piaci tendenciák az autókereskedelemben

2008-ban már érzékelhető volt a gazdasági visszaesés; a pénzügyi válság a termelő ágazatokba is begyűrűzött. A legsúlyosabb csapást kétségkívül az autóiparnak kellett elszenvednie.

Az értékesített autók számának csökkenése azonban nem állt meg 2008 végén, hanem tovább folytatódott 2009-ben is. A 2009-ben értékesített 78590 személygépkocsi jelentős, mintegy 50%-os visszaesést jelentett az azt megelőző évhez képest. A válság hatásainak enyhítése érdekében az egyes országok kormányai programokat dolgoztak ki az ágazat megsegítésére. Az új autók, ezzel együtt az új autó hitel piacát egész Európában mesterségesen igyekeztek élénkíteni, amely némi megkönnyebbülést hozott az autógyártók és a kereskedők számára. A különféle segélyprogramok hatása 2009-ben érezhető volt a magyar piacon is. Összességében a kereskedők 18435 gépjárművet exportáltak, hogy fedezzék az újkeletű külföldi keresletet, amely 23%-os exportarányt jelentett. Magyarországon mindössze 60155 új autót vettek nyilvántartásba.

2009-ben az ügyfelek védelme érdekében a kormány és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szigorította az új autók finanszírozására vonatkozó előírásokat. Új szabályokat vezettek be a pénzintézetek részéről a kereskedőknek fizetett jutalékok mértékét illetően, korlátozták a gépjármű hitelek futamidejét és összegét, valamint az alacsony kamatozású devizahitelek felvételének lehetőségét. A piacon konszolidációs folyamat zajlik, azaz csökken a kereskedők száma, néhány kereskedő viszont egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. Mindez nem váratlan, viszont a folyamat felgyorsulni látszik.

Hazánkban nem volt megfelelő mozgástér a piac fellendítését célzó intézkedések bevezetésére. Az értékesített autók száma 2009 vége felé – még ha alacsony szinten is – stabilizálódni látszott, a negatív értékesítési trend megváltozása azonban még várat magára. A forint kedvezőtlen árfolyama magasabb importárakat eredményezett, amely tovább mérsékelte a háztartások fogyasztását. Ez a kedvezőtlen helyzet nem csak a magánszemélyek által támasztott keresletre gyakorolt hatást, hanem a flottaértékesítésekre, flotta finanszírozásra is.

A magyarországi autóvásárlók autóhitel felvétel helyett egyre inkább saját forrásból igyekeznek megoldani az autóvásárlást, ami a korlátozottan rendelkezésre álló finanszírozási lehetőségek fényében egyáltalán nem meglepő. Ezt igazolja az autólízing szerződések százalékos arányának jelentős visszaesése is. A jövő továbbra sem egyértelmű. Az importőrök, illetve kereskedők szervezetei már látnak némi fényt az alagút végén. Ők a piaci fellendülés kezdetét 2011 elejére prognosztizálják, ám várakozásaik szerint 2010 – megközelítőleg 60000 Magyarországon eladott és üzembe helyezett autóval – ismét szűkös esztendőnek bizonyult.

Csak néhány kereskedő próbált a szalonok számának növelésével, illetve márka portfóliójának bővítésével úrrá lenni a válságon. A fellendülés, amennyiben lesz ilyen, 2012 előtt nem várható. A közel 177000 eladott autót jegyző 2007-es értékesítési adatok megismétlődésére pedig semmiképp sem számítanak 2014 előtt. Ezen várakozásokat támasztja alá a gazdaság helyzet jelenlegi alakulása az Európai Unió néhány országában. A lakossági fogyasztás élénkítése érdekében az új magyar kormány jelezte a személyi jövedelemadó csökkentésére irányuló szándékát, ez azonban a rendelkezésre álló források és politikai döntések függvénye. Mindenesetre jelenleg nem egyértelmű, hogy mikor és milyen mértékű könnyítés lenne megvalósítható az adózásban. Összefoglalva elmondható, hogy a kis és közepes méretű kereskedők a túlélésért küzdenek. Az általuk követett stratégiák igen eltérőek: vannak, akik tevékenységük súlypontját a karbantartásra és javításra helyezték át, míg mások inkább a használt autó értékesítés és a használt autó hitel kihelyezésre összpontosítanak. Mindazonáltal egy trend világosan látszik: a hazai autókereskedők óvatosabbak és körültekintőbbek, mint valaha.

A középkategóriás használt autók piaca befagyott

Ahogy az új autók piaca, úgy a használt autóké sem menekülhetett meg a nagy visszaeséstől. Ez jól szemlélteti, hogy mekkora is a baj valójában, ugyanis normális esetben, ha beindul egy kisebb-nagyobb recesszió, az emberek az új autókról áttérnek a pár éves használtakra, mert azt még ki tudják gazdálkodni.

Így, amíg az új autók piaca visszaesést mutat, a használt autóké növekedést. Most viszont mindkét területen példa nélküli a keresletcsökkenés. A drasztikus zuhanás – az új autó piachoz viszonyítva, kicsit megkésve – 2008 szeptemberben kezdődött, és azóta meg sem állt. A mélypontot 2009 novemberben érte el. Innentől a szakértők már fellendülést várnak. Az új autók piacának 70 százalékos visszaesésével szemben, a használt autókén 40 százalékkal adtak el kevesebb gépkocsit idén. Ezt azonban pontosan sajnos nehéz mérni, mert a magánszemélyek által eladott autókról nem vezetnek statisztikákat. Viszont, ha azt nézzük, hogy egy éve, amikor még 20-30 százalékos volt a csökkenés, szintén azt mondták, hogy innen már csak felfelé vezet az út, akkor még nem lehetünk maximálisan nyugodtak a jövőt illetően. Az előrejelzések szerint az év végéig körülbelül 50-80 használt autó kereskedő húzhatja le a rolót. De a helyzetük talán valamennyivel még mindig jobb, mint az új autó piac szereplőinek.

A használt autó hitel piacon már a válság elmélyülése előtt is érzékelhető volt valamekkora visszaesés. Ez főleg annak köszönhető, hogy a gyenge forint miatt csökkent az import, valamint a kereskedők is áremelésre kényszerültek, illetve nehezebb volt alkudni velük, mert jóval kevesebbet tudtak csak engedni az árból. Igaz, a külföldről behozott autók csak évi 35-40 ezer autót tesznek ki, a belföldi 300-350 ezres kínálattal szemben, ráadásul az import autók között főleg a nagyobb kategóriás autók vannak többségben. Először a – legnagyobb hányadot kitevő – középkategóriás, jó állapotban lévő személygépkocsik iránt csökkent a kereslet. A prémiumkategóriák vásárlórétege akkor még nem érezte meg annyira a válság fenyegetését, így ezen autók iránt még volt érdeklődés. A másik, ami szintén kevésbé érezte meg a recessziót, az a nagyon olcsó, öregebb autók kategóriája.

A középkategóriás autók esetében fennáll az a probléma, hogy az új autó hitel piacon, az autók iránti gyenge kereslet és a pont emiatt bevezetett raktárkisöprések miatt, az árak nagyot zuhantak. Sokszor annyit, hogy egy szintre kerültek a pár éves azonos típusú használt autóval. Hogy a használt versenyben maradjon az újjal, szintén árat kellett volna csökkenteni, erre viszont az eladók nem szívesen vállalkoztak, hiszen sok esetben annyit sem kaptak volna érte, hogy a visszamaradt autóhitel törlesztőrészleteket kiegyenlítsék. Ráadásul ezek, mivel a legtöbb gépjármű hitel deviza alapú volt, a forint gyengülése miatt erősen megnőttek. Nem csoda tehát, hogy a középkategóriás személygépkocsik piaca befagyott.