Támadás vagy segítség a szabályozási dömping a hitelfelvevőknek? Összességében természetesen segítség, hiszen azzal, hogy szabályozva a van hitelfelvétel, illetve annak feltételei, megvédi az esetleges ügyfeleket attól, hogy elhamarkodottan döntsenek, és hogy ne a saját kárukon kelljen megtanulniuk a hitelfelvétel alapszabályait.
A hitelfelvétel egy összetett dolog, hasznos tud lenni, de mindenképpen racionális döntéseket kell hozzá hozni. Erre nem mindenki képes, hiszen néha vágyaink, vagy elkeseredettségünk befolyásolhatja a józan eszünket.
Ilyenkor a kockázatokat nem mérlegeljük úgy, ahogyan azt kellene. Mindenképpen körültekintően kell döntést hozni. Azok tudják, akik már régóta törlesztik az autóhitelüket, hogy a fennlévő tartozás akár magasabb is lehet, mint az autó jelenlegi piaci értéke, vagyis az autó értékéhez képest magas a finanszírozási arány. Ez főleg a hosszú futamidejű hiteleknél fordul elő. Általában azért választják az emberek a hosszabb futamidőt, mert így kevesebb a törlesztő részlet, ebből következik, hogy ha rövidebb a futamidő, akkor jóval magasabb a törlesztő. Alacsonyabb jövedelem esetében, ezért is jobb döntés a hosszabb futamidőt választani. Sajnos a megvásárolta gépjárművek értéke, már a tulajdonba kerülés napján is kevesebbet ér, és ez egyre csak csökken. Új autók esetében ez pedig még gyorsabb folyamat, már az első évben drasztikus értékcsökkenés tapasztalható sajnos, akár 30% is lehet. Ami a hiteltörlesztést illeti, jó tisztában lenni azzal is, hogy ha havi fix törlesztést választunk, akkor a törlesztés első felében először több kamatrészt fizetünk, mert a bank a nagyobb tőkerész után számolja a kamatot. Ezért az elején még nagyon nehezen csökken a felvett hitelösszeg. Korábban egy autót akár 100% hitelre is meg lehetett vásárolni. Ezekben az esetekben egy 10 éves futamidőre megvásárolt új autó a harmadik évben, már csak a vételi ár felét éri, a tartozás viszont még a felvett hitelösszeg körülbelül 80 százaléka. A 30 százalékos különbözetet, nekünk mint tulajdonosnak kell kiegészítenünk, ha meg szeretnénk válni az autótól, vagyis eladnánk, vagy ha esetleg a törlesztési nehézségeink miatt a lízingcég vissza veszi tőlünk a járművet továbbértékesítés céljából.