Miért szűntek meg a 10%-os autóhitelek?

Noha az új szabályozás miatt valószínűleg néhányan elesnek a hitelfelvételtől, az intézkedés viszont mindkét fél, a leendő autótulajdonosok valamint a finanszírozók érdekeit egyformán szolgálja. Korábban akár 0%-os kezdőrészlettel, akár 10 éves futamidőre is lehetett autót vásárolni, ez azonban megnövelte a kockázatot, az autóhitelek tömeges bedőléshez vezetett.

A PSZÁF ajánlása szerint az autóhitelekhez legalább 20%-os önrész szükséges, a futamidőt pedig 8 évben (96 hónap) maximálták. Az ajánlás ugyan nem tiltja meg a korábbi eljárás folytatását, viszont jóval szigorúbb feltételeket szab a finanszírozóknak: ha az önerő alatta marad az elvártnak, vagy a 96 hónapos futamidőnél hosszabb kifutású kölcsönt nyújtanak, akkor annak teljes összegére tőketartalékot kell képezniük, ami gyakorlatilag az ilyen konstrukciók kihalásához vezet.

Átlagos esetben a tulajdonosok ötévente cserélnék az autójukat: egy 10 éves futamidővel felvett autóhitel esetében, ha az adós öt év után ki akarna szállni, nehéz dolga lenne, mivel jelentős a különbség az autó értéke (piaci értéke, EuroTax-értéke) és a rajta még fennálló hiteltartozás között. Magyarán hiába adnák el a kocsit, a befolyó vételár közel nem lenne elegendő a hiteltartozás kifizetésére (ehhez még plusz kiadásként hozzá kell vennünk a végtörlesztés néhány százalékos költségét is).

A devizakockázat is szerepet játszik a problémás autóhitelek bedőlésében: 10-15%-os forintromlás azt eredményezheti, hogy – az autó értékétől függően – akár több éves törlesztésünk “eltűnik”, vagyis annyival nő a tartozásunk, amennyit néhány év alatt már befizettünk.

Az új szabályozás mind vásárlónak, mind finanszírozónak, banknak kedvez, mivel megelőzi a hitelszerződések tömeges bedőlését, az autóvisszavételeket – a cél az, hogy azok vehessenek fel autóhitelt, akik azt biztonsággal vissza is tudják majd fizetni.