A céges autóparkok évi 3%-os átlagos bővülése várható az előrejelzések szerint Kelet- Európában, a 2005-2010-es időszakban. A kelet-európai operatív lízing legdinamikusabb növekedése Lengyelországban, valamint szorosan az utána következő, a legfejlettebb piacnak számító Csehországban várható. A küszöbön álló gazdasági növekedés és az adózás területén remélt törvényhozási változások fényében növekvő arányban jelenhetnek meg operatív lízingszerződések Szlovákiában és Magyarországon, miközben Horvátország ezt az ágazatot egy igen alacsony bázisról fejleszti.
A céges autók piacán belül emelkedett a kis és közepes méretű autók aránya a 2004. januári regisztrációs adó bevezetése következtében. A lengyel példa szerint, az EU csatlakozást követően az ország operatív lízing piacának természetes növekedését segítette a Nyugat-Európából származó, közel 800.000 importált használtautó beáramlása, aminek következtében a maradványértékre gyakorolt hatás a bérlést vonzóbbá tette a tulajdonlással szemben. Ezzel ellentétben Magyarországon a használt autó import korlátozott maradt a magas regisztrációs adó korai bevezetése és a fokozott környezetvédelmi várakozások következtében (pl. csak EURO 3 és legutóbb EURO 4 kategóriás motorok engedélyezettek), amely a maradványértéket relatív magasan tartotta, ezáltal az operatív lízinget nem tette kedvezőbbé a közvetlen tulajdonlással szemben.
A pénzügyi lízing, autólízing és a közvetlen vásárlás tehát még mindig a legelterjedtebb finanszírozási módszernek számít a céges autók beszerzése terén Kelet-Európában, de az operatív lízing is növeli piaci részesedését a régióban. Magyarországon az operatív lízing konstrukció igénybevétele főként a hazánkban leányvállalalatot indító külföldi tulajdonú társaságok jóvoltából növekszik, de a hazai kkv szektorban is tapasztalható elmozdulás ebbe az irányba.
A pénzügyi és operatív lízing közötti harcban az utóbbi lehetőségei még mindig korlátozottak. Az operatív lízing a jelenlegi ÁFA elszámolási szabályok, illetve az iparűzési adó hatásai miatt olyan többletkihívásokkal néz szembe, amelyek miatt Lengyelországgal, Szlovákiával és Csehországgal összehasonlítva Magyarországon a legnagyobb a pénzügyi lízing piac részarány a négy ország közül. Korábbi ambiciózus előrejelzések 2010-re, melyekben az adózási törvények megváltoztatása miatt az operatív lízing arányának duplázódása szerepel, a kormány új megszorító intézkedéseinek a hatására jelenleg már nem tűnnek reálisnak. A már régóta várakozással övezett piaci szegmens, a közszféra viszont az operatív lízing és tevékenység-kihelyezés irányába történő további nyitással reagált az elmúlt évek megszorító államháztartási intézkedéseire.
Magyarországon az operatív lízing terén becslések szerint kb. 30.000-re rúg a kihelyezett céges autók piaci nagysága, ami az országban lévő összes céges autó 5-6 %-os részarányát mutatja.
A magyarországi cégautó-finanszírozás piacát túlnyomórészt nagy bankok és gyártói hátterű társaságok uralják, amelyek már jelentős piaci részarányuk (63%) további bővülésére számíthatnak, amint a belföldi társaságok is növelik érdeklődésüket a hozzáadott értékű szolgáltatások iránt.