A középkategóriás használt autók piaca befagyott

Ahogy az új autók piaca, úgy a használt autóké sem menekülhetett meg a nagy visszaeséstől. Ez jól szemlélteti, hogy mekkora is a baj valójában, ugyanis normális esetben, ha beindul egy kisebb-nagyobb recesszió, az emberek az új autókról áttérnek a pár éves használtakra, mert azt még ki tudják gazdálkodni.

Így, amíg az új autók piaca visszaesést mutat, a használt autóké növekedést. Most viszont mindkét területen példa nélküli a keresletcsökkenés. A drasztikus zuhanás – az új autó piachoz viszonyítva, kicsit megkésve – 2008 szeptemberben kezdődött, és azóta meg sem állt. A mélypontot 2009 novemberben érte el. Innentől a szakértők már fellendülést várnak. Az új autók piacának 70 százalékos visszaesésével szemben, a használt autókén 40 százalékkal adtak el kevesebb gépkocsit idén. Ezt azonban pontosan sajnos nehéz mérni, mert a magánszemélyek által eladott autókról nem vezetnek statisztikákat. Viszont, ha azt nézzük, hogy egy éve, amikor még 20-30 százalékos volt a csökkenés, szintén azt mondták, hogy innen már csak felfelé vezet az út, akkor még nem lehetünk maximálisan nyugodtak a jövőt illetően. Az előrejelzések szerint az év végéig körülbelül 50-80 használt autó kereskedő húzhatja le a rolót. De a helyzetük talán valamennyivel még mindig jobb, mint az új autó piac szereplőinek.

A használt autó hitel piacon már a válság elmélyülése előtt is érzékelhető volt valamekkora visszaesés. Ez főleg annak köszönhető, hogy a gyenge forint miatt csökkent az import, valamint a kereskedők is áremelésre kényszerültek, illetve nehezebb volt alkudni velük, mert jóval kevesebbet tudtak csak engedni az árból. Igaz, a külföldről behozott autók csak évi 35-40 ezer autót tesznek ki, a belföldi 300-350 ezres kínálattal szemben, ráadásul az import autók között főleg a nagyobb kategóriás autók vannak többségben. Először a – legnagyobb hányadot kitevő – középkategóriás, jó állapotban lévő személygépkocsik iránt csökkent a kereslet. A prémiumkategóriák vásárlórétege akkor még nem érezte meg annyira a válság fenyegetését, így ezen autók iránt még volt érdeklődés. A másik, ami szintén kevésbé érezte meg a recessziót, az a nagyon olcsó, öregebb autók kategóriája.

A középkategóriás autók esetében fennáll az a probléma, hogy az új autó hitel piacon, az autók iránti gyenge kereslet és a pont emiatt bevezetett raktárkisöprések miatt, az árak nagyot zuhantak. Sokszor annyit, hogy egy szintre kerültek a pár éves azonos típusú használt autóval. Hogy a használt versenyben maradjon az újjal, szintén árat kellett volna csökkenteni, erre viszont az eladók nem szívesen vállalkoztak, hiszen sok esetben annyit sem kaptak volna érte, hogy a visszamaradt autóhitel törlesztőrészleteket kiegyenlítsék. Ráadásul ezek, mivel a legtöbb gépjármű hitel deviza alapú volt, a forint gyengülése miatt erősen megnőttek. Nem csoda tehát, hogy a középkategóriás személygépkocsik piaca befagyott.